A principis de l’any passat, concretament el 2 de Març, es va anunciar la imminent arribada de les modificacions de la llei 18/2014 ( la coneguda llei per a drones) que va aparèixer el Juliol de 2014.
Les modificacions previstes va ser anunciades pels mesos d’Abril, Juny i Octubre de 2015 pero en cap d’elles es varen complir els terminis previstos. Aquest ajornament va ser conseqüència de diversos motius, entre ells, la previsió de la nova normativa Europea. El passat 24 de Setembre, la Directora General de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) Isabel Maestre, assegurava que la normativa definitiva per a l’ús de drones ja estava entregada al Ministeri de Foment per a la seva publicació. El problema és el procediment de l’aprovació de tots els Ministeris “afectats” per aquesta nova regulació han de aprovar la proposta realitzada per AESA.
Que ens aportarà la nova normativa de la llei de drones?
Pel que coneixem amb total seguretat és canviaran únicament tres conceptes molt rellevants.
1- Poder volar dins dels nuclis urbans: Una de les mesures més esperades serà poder volar dins de nuclis urbans, cosa que la llei actual no permet. Aquests vols però, no seran en cap moment no premeditats, sinó que el pilot s’haurà de regir per normes molt concretes: volar una aeronau amb un pes inferior a 10 Kg de pes, no allunyar el drone a més de 100 metres de distància i volar en VLOS, no superar els 120 metres d’altura i sol·licitar un permís previ a una Subdelegació del Govern.
2- BVLOS de 2 Kg i 5 Kg: consisteix a volar un drone a la distància que el sistema FPV li permeti. A diferència del VLOS que consisteix en pilotar el drone mantenint el contacte visual permanent amb el mateix i no allunyar-lo a més de 500 metres, el BVLOS permet allunyar-lo més i perdre’l de vista. Amb la llei actual no es pot allunyar un drone de més de 2 Kg a més de 500 metres, el que impedeix que moltes operacions per realitzar certs treballs. Si s’amplia el pes de l’aeronau a 5 Kg, podem considerar un mercat de drones multi rotor i d’ala fixa capaç de realitzar una infinitat de treballs professionals.
3- Volar dins un Espai Aeri Controlat: actualment era impossible volar dins d’un aeroport per motius obvis de seguretat, però a més a més, la llei actual de drones 18/2014 prohibeix el vol dins d’espais aeris controlats. A partir de la implantació de la nova llei, es podrà realitzar aquestes operacions sempre i quan es compleixi amb els estudis de seguretat necessaris i siguin aprovats per l’Agència Estatal de Seguretat Aeria, com passa amb els vols que es volen desenvolupar a dins del nucli urbà.